Gyermeki titkok

Rejtelmes temperamentumok

Személyiség születőben – cseperedő apróságok

“Furcsa” gyermek. És, ha ő ilyen?

 

Előfordult már, hogy úgy érezted, senki nem ért meg a környezetedben? Hogy egyáltalán nem értik, mit miért csinálsz, miközben olyanná akarnak tenni, amilyen egyáltalán nem vagy, és nem is akarsz lenni? Hogy meg akarnak változtatni, de megérteni sosem próbálnak? Vagy ellenkezőleg: volt már nehéz neked valakivel, akivel úgy érezted, nagyon nincs meg az összhang, legyen az egy munkahelyi felettes, valamelyik szülőd, a párod, vagy netán a gyermeked? Hogy nem értetted, hogy lehet valaki ennyire “nyomulós”, “felületes”, és “agresszív” – vagy fordítva, rád mondták ezeket, és azt nem értetted, hogyan lehet a másik olyan “gyámoltalan”, “halvérű” és “tutyimutyi”? A fenti ellentéteket ugyanúgy megtapasztalhatjuk gyermekünkkel is: a gyerek természete nem hasonlít senkire? Anya és apa is pörgős, laza, társaságkedvelő személyiség, ám a gyermek egyáltalán nem ilyen? Jobban szeret egyedül játszani, problémát jelent számára a barátkozás, a közösség? Nem kezdeményez? Nem beszél sokat? Nagyon komoly? Vagy épp fordítva: a családban mindenki csendesebb, visszahúzódóbb, megfontolt és komoly gondolkodású, ám a gyermek szeleburdi, szeszélyes, kiszámíthatatlan? Hangos és cserfes, exhibicionista, esetleg hedonista jegyeket mutat?

 

Sok szülő elsőre akár meg is ijedhet, ha ilyesmit tapasztal: azt hiheti, hogy gyermekével valami “baj” van, amiért annyira “más”. Hogy hiperaktív, esetleg szorong vagy depressziós: lehet, hogy már pszichológuson gondolkodnak a szülők, vagy már el is küldték szakemberhez a gyermeket, miközben a gyermekkel talán nincs is semmi “baj”, egyszerűen csak ilyen a természete. (Sok esetben természetesen valóban indokolt a gyermekpszichológus, ez nem is lehet kérdés.)

 

A jó hír, hogy a fenti konfliktushelyzetek egy részét megtanulhatjuk némileg tompítani: a titok nyitja nem más, mint a temperamentum típusok ismerete. Ha tisztában vagyunk gyermekünk temperamentum típusával, az segíthet nekünk abban, hogy jobban megértsük és el tudjuk fogadni őt – és ne akarjuk olyanná tenni, amilyen soha nem lesz, ezzel állandó megfelelni akarásba hajszolva.

 

Színes egyéniségek

 

De miről is van szó pontosan? A temperamentumok tipológiáját bizonyára sokan ismerik: a kolerikus / szangvinikus / melankolius / flegmatikus tipológia régóta használatos – manapság ennek továbbgondolt változatát, a DISZK tipológiát szokták egyre szélesebb körben alkalmazni. A saját típusát mindenki könnyen letesztelheti akár ebben jártas szakember, akár internetes tesztek segítségével – mivel a teszt önkitöltős, így egy gyermek még valószínűleg kevéssé felmérhető önállóan, ám ha jobban megismerjük a típusokat és a köztük lévő hasonlóságokat, különbségeket, idővel mi is képessé válhatunk arra, hogy felismerjük gyermekünk domináns vonásait: senkire sem egy típus jellemző ugyanis, mindannyian a négy típus egyedi kombinációi vagyunk (de általában 1-2 markánsabban jelenik meg a személyiségünkben). Így nagy lépést tehetünk afelé, hogy jobban megértsük gyermekünk viselkedését, hajtóerőit, erősségeit és gyenge pontjait.

 

A négy alaptípus két dimenzió mentén határozható meg: ezek az extrovertált / introvertált dimenzió, illetve az emberorientáltság / feladatorientáltság dimenziója. Az egyes típusok összefoglalva megtalálhatók az alábbi táblázatban.A színezésnek szintén van jelentősége, hiszen egyre gyakrabban szokás színek szerint utalni az egyes típusokra:

 

 

Az ábra alapján jól látható, hol helyezkednek el a típusok az egyes dimenziók szerint:

 

D – domináns (piros, kolerikus): feladatorientált és extrovertált

 

I – ismerkedő (sárga, szangvinikus): emberorientált és extrovertált

 

SZ – szilárd (zöld, flegmatikus): emberorientált és introvertált

 

K – kompetens (kék, melankolikus): feladatorientált és introvertált

 

A két extrovertált dimenzióba tartozik tehát a “domináns” és “ismerkedő”, míg a “kompetens” és a “szilárd” a két introvertált személyiség. Az “ismerkedőben” és a “szilárdban” az emberorientáltságuk a közös pont, míg a “dominánsat” és a “kompetenst” a feladatorientáltságuk köti össze. Mindezek alapján belátható, hogy a különbségek ellenére az eltérő típusok is ki tudnak jönni egymással, hiszen vannak bennük közös vonások. Az igazán kihívást jelentő helyzetek azok, amikor teljesen szembenálló típusok találkoznak egymással, pl. a “domináns” a “szilárddal” vagy az “ismerkedő” a “kompetenssel” – ez sem törvényszerű persze, számtalan példát látni arra is, amikor előnyükre tudják fordítani a felek a különbözőségeiket, mindenesetre a megértés sokat segít a hétköznapi feszültségek elkerülésében.

 

A lenti linken látható néhány összefoglaló ismérv az egyes típusokról támpontnak – ám ez nem helyettesíti a DISZK tesztet, vagy a szakemberrel való konzultációt.

 

DISZK összefoglaló.pdf

 

Gyakorlati pedagógia

 

A módszernek olyannyira van létjogosultsága, hogy a Waldorf pedagógiában, a gyermekek egyéni igényeinek figyelembevételekor a tanítók és más pedagógusok tekintettel vannak a temperamentum típusokra is. A gyermekek viselkedését meghatározott szempontok szerint, tapasztalt szemüket latba vetve figyelik meg hosszú időn át, hogy kellő megalapozottsággal meg tudják ítélni, melyik a gyermek domináns temperamentuma. Amikor pedig ez megvan, a gyermek fejlesztésébe integrálják a típusának megfelelő fejlesztést is: a zöldeket megpróbálják “felébreszteni”, a kékeket kifelé fordítani magukból. A pirosakat “megnyugtatni”, a sárgákat koncentrációra és nagyobb figyelemre tanítani.

 

Ha mindezt mi is megpróbáljuk magunkévá tenni, és megtanulni felismerni az egyes típusokat, könnyebben megérthetjük, gyermekünk miért olyan, amilyen, vagy mi az, amire szüksége van – és mire nincs. Nem fogunk például kétségbe esni, ha gyermekünknek “minden mindegy” (zöld), netán “túl komoly vagy érzékeny” (kék). Esetleg “hiperaktív és túlpörgött”, vagy gondot okoz számára az idő (sárga), netán folyton “elnyomja” a többi gyermeket és próbálja érvényesíteni az akaratát (piros). Nagyban megkönnyítheti az életünket – és a gyermeknevelést – , ha megértjük, és ezáltal nem akarjuk megváltoztatni a köztünk lévő különbségeket, netán még előnyére is fordítjuk az emberi kapcsolatainknak: legyen szó “csupán” a gyermekünkről, de akár még a munkahelyi kapcsolatainkról, vagy a párkapcsolatunkról is.

 

Szeretettel:
Az Apró Léptek Csapata

 

Apró Léptek

A pénzügyi tudatosságnak kiemelkedő szerepe van gyermekeinkre nézve, hiszen jövőjük szabadsága, szakmai lehetőségeik függnek tőle. Ezért hoztuk létre az Apró Lépteket, amelynek legfőbb célja a szülők teljeskörű tájékoztatása és szakmai támogatása a témában, valamint egy tudatosan gondolkodó szülői közösség kiépítése.

Tippek, trükkök, rendezvények